RHETORICAL LANDSCAPE
Rhetorical Landscape brings together works by two artists - Ha Manh Thang (Vietnam) and Shiu Sheng Hung (Taiwan) who use abstraction of landscape as a response to modernisation, temporality and memory with respect to their native environments.
Both Ha and Shiu use traditional media yet deploy unconventional artistic methods to create works that, depending on the vantage point and lighting conditions, transform visually as viewers move around them.
As Henri Frédéric Amiel wrote ‘Any landscape is a condition of the spirit…’, the exhibition explores the concept that landscapes are a rhetorical representation embodying not only the physicality but the transient spirituality of a place.
Ha Manh Thang’s latest series The Lake explores the relationship of “shui” or water as part of the philosophy of Feng-Shui in relation with traditional architectural buildings and the rapidly modernising society.
Ha depicts the landscape in subdued tones using oil and acrylic paint, creating horizontal and vertical textured stripes with the palette knife. The lake is represented symbolically as an oval in the lower third of the canvas. Referencing archival plans, Ha etches fine drawings of traditional buildings that have particular cultural significance such as temples, pagodas or communal houses above the lake. Perceived initially as a flat painting, the viewer experiences how the indiscernible silhouette of the building seems to appear and becomes aware of its three-dimensional impact only by walking closer to the work. The delicate and transient nature of the etched structure, symbolical of culture and tradition, points to its fragility and disappearance in a rapidly modernising society.
In his Landscape series, Shiu Sheng Hung explores the boundaries between memory and temporality through the reconstruction of photographic images onto canvases. Turning to the landscapes in his native Taiwan, Shiu’s work is the result of an intense process of rediscovery and transformation of physical places into voids of imagination, interpretation and revelation. By selectively overlaying pearlescent paint that changes in visual appearance depending on the vantage point, the artist introduces a notion of evanescence and unpredictability to the nature of memory in the recalling of specific events and the impression of places.
Rhetorical Landscape 意象風景, Affinity for ART gallery, Hong Kong
2024
- MỞ ĐÔI MẮT MỘNG: HÀ MẠNH THẮNG KHẢO VỀ PHONG CẢNH
- Alice ở đường hầm thời gian, tổ chức nghệ thuật The Outpost Art Organisation, Hà Nội
2023
- Giao Lộ, Icehouse Arts Complex, Long Beach, US
- Địa tầng số 0 | Stratum Zero, The Outpost Art Organisation, Hanoi
- Cảnh Mộng, triển lãm cá nhân, phòng tranh Richard Koh Fine Art, Gillman Barracks, Singapore
- Cảnh Mộng, triển lãm cá nhân, Vincom Center for Contemporary Art, Hà Nội
2022
- Kìa non non, nước nước, mây mây, triển lãm cá nhân, phòng tranh Quỳnh, TP. Hồ Chí Minh, Việt Nam
- Các ghi chú về giấy, phòng tranh Quỳnh, TP Hồ Chí Minh, Việt Nam
2021
2020
- Không mây không mưa: Lưu giữ nghệ thuật Việt Nam cho tương lai, Bảo tàng phụ nữ Hà Nội
- BÊN NGOÀI, phòng tranh Affinity ART, Geneve, Thuỵ Sĩ
2019
- Phong cảnh | Tâm cảnh, triển lãm cá nhân, phòng tranh Quỳnh, TP Hồ Chí Minh, Việt Nam
- Hình Vuông, phòng tranh Affinity Art, HongKong
- Chia sẻ cảm hứng - triển lãm nghê thuật Á Châu, Bảo tàng Nghệ thuật quốc gia Trung Quốc, Bắc Kinh
2018
- Vòng Tròn / Thời Gian, ELLIPSES, triển lãm cá nhân, Vincom Center for Contemporary Art
- Ngôn ngữ thị giác, Bảo tàng Mỹ thuật Việt Nam, Hà Nội
- Bài ca ve sầu giữa anh túc mùa hạ, phòng tranh Quỳnh, TP Hồ Chí Minh
- NÉT, phòng tranh Affinity ART, Hong Kong
- Ánh sáng và màu sắc : triển lãm nghệ thuật Singapore, Malaysia, Việt Nam, ION Art gallery, Singapore
- Bồi Tích, phòng tranh Quỳnh, TP Hồ Chí Minh
2017
- Đoản văn của thời gian / Những suy ngẫm về chất thơ của Hà Mạnh Thắng, Affinity ART gallery, HongKong [ solo ]
- TOẢ - The Foliage, Vincom Center for Contemporary Art ( VCCA ) , Hanoi
- Confluences and Diversities in Southeast Asian Art , phòng tranh ION, Singapore
- Thế Giới Ba Góc, phòng tranh Quỳnh, TP Hồ Chí Minh
2016
- Vietnam Eye, Trung tâm văn hoá Ý - Casa Italia, 18 Lê Phụng Hiểu, Hà Nội
- "The Lake” triển lãm cá nhân của Hà Mạnh Thắng, Art Taipei 2016, Đài Bắc, Đài Loan
- Rhetorical Landscape 意象風景, Affinity for ART gallery, Hong Kong
- Dérive, Group show, galerie Quynh, Ho Chi Minh city, Vietnam
2015
- Phương Bắc Xa Khuất series & Ha Manh Thang's selection works 2012-2015 ( solo ) , Hà Nội, Việt Nam
- "KHÓI SÓNG" triển lãm cá nhân, phòng tranh Quỳnh, TP Hồ Chí Minh
2014
- Mộng | Tàn | Phai | Sắc , phòng tranh Thavibu , Bangkok , Thailand
- "Rơi" , phòng tranh Quỳnh , thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
- ''Trong bóng hiện dạng" phòng tranh Quỳnh , thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
- "Bay cao, Bay Xa", phòng tranh Quỳnh , Hồ Chí Minh city , Việt Nam
2013
- "Lựa chọn của Hà Nội Grapevine" - Vol 1, Bảo tàng Mĩ Thuật Việt Nam ,Hà Nội
- "THIÊN ĐƯỜNG LÀ CHỐN ( solo )", phòng tranh Quỳnh , thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
- "Current ( His) Stories" , phòng tranh Quỳnh , thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
2012
2011
2010
- Not Memory ( solo ) ,phòng tranh Bùi , Hà Nội , Việt Nam
- Hà Mạnh Thắng và Lê Quý Tông trong sưu tập của Bodnár , NextArt Galéria, Budapest, Hungary
2009
- Liên kết : Bối cảnh nghệ thuật Việt Nam, IFA Galleries, Berlin và Stuttgart
- Who do you think we are? Phòng tranh Bùi , Hà Nội , Việt Nam
2008
- SH3OOT, L’Espace, Centre Culturel Français , Hà Nội , Việt Nam
- Cơn mưa và dòng suối nhỏ ( solo ) , Ernst & Young Asean Art Outreach, Singapore
2007
2005